Salpausselän kuntajakoselvitykseen osallistuvien kuntien valtuustot tapasivat ensi kerran 20.2.2014. Minut oli kutsuttu tilaisuuden lopussa pidettyyn paneelikeskusteluun. Keskustelu jäi aikapulan vuoksi hyvin pintapuoliseksi ja paneeli kuittaantui yhdellä puheenvuorolla. Se tuntui harmittavan paitsi yleisöä myös meitä paneelikeskusteluun valmistautuneita osanottajiakin. Toivottavasti seuraavalla kerralla aikataulusta pidetään paremppaa huolta ja keskustelua voidaan käydä syvällisemmin esimerkiksi yhden työryhmän sisällöstä kerrallaan.
Hollola on mukana selvitystyössä, joka minusta on erittäin tarpeellista etenkin sosiaali- ja terveyspalveluiden näkökulmasta. Selvityksen lopputuloksesta ja Hollolan valtuuston ensi syksyn päätöksestä huolimatta edessämme on Päijät-Hämeessä sosiaali- ja terveyspalveluissa (sote) suuri muutos. Palveluverkkotyöryhmällä onkin sarkaa juuri sotepalveluiden tulevaisuuden ratkaisemisessa. Muissa aloissa olemassa olevalla seudullisella yhteistyöllä on jo päästy pitkälle. Työryhmän loppuraportti ei saa olla nykytilan kuvaus, vaan vastaus muun muassa ympäristön ja ikäjakauman muutoksiin. Selvityksen yksi keskeisiä kysymyksiä lienee millainen on elinvoimainen kunta? Kuntaliitto määrittelee, että elinvoimainen kunta kykenee talouskasvuun sekä kuntalaisten työllistämiseen ja sitä kautta verotulojen kasaamiseen, jolla julkisia palveluita voidaan osin tuottaa. Tällainen kunta pystyy vastaamaan palveluiden järjestämisestä kuntalaisten ja yritysten tarpeita vastaavalla tavalla. Vetovoimainen kunta puolestaan kykenee sitouttamaan kuntalaisia ja houkuttelemaan myös ulkopuolista rahavirtaa, joka puolestaan turvaa osaltaan alueen työllistymistä sekä tuloja. Mikäli Salpauskuntien yhdistyminen toteutuisi, olisimme osana noin 150 000 ihmisen vastuukuntaa, joka saa järjestää ja ohjata omia palveluitaan. Sen sijaan nykyisen soteuudistuksen järjestämislain linjauksien mukaan Hollolalla ei ole oikeutta omien palveluidensa järjestämiseen. Hollola ei toki tee sitä nytkään, vaan olemme osa Oivaa. Asiantuntijoiden mukaan nykyisen järjestämislain ehdotuksessa vastuu annettaisiin aivan liian pienille hartioille. Päijät-ämeessä sote palvelut hoidetaan nyt ainakin neljässä erillisessä järjestelmässä erillisillä organisaatioilla ja kuntalaisten saamat palvelut ovat hyvin epätasa-arvoisessa asemassa. Asiantuntijoiden mukaan 150 000 - 200 000 asukkaan pohja on riittävän vahva kantamaan vastuuta kuntalaisten sotepalveluista ja saavuttamaan riittävät taloudelliset hyödyt. Tästä on helppoa olla samaa mieltä. Näin ollen tuli sitten soteuudistusta tai kuntaliitoksia tai ei, on Oivan ja samalla koko Päijät-Hämeen sotepalveluiden tulevaisuus ratkaistava. Mikäli Kärkölä on osa suurta kuntaa ja Hollola ei, mistä Kärkölä hakee palvelunsa jatkossa? Sama kysymys koskee Hämeenkoskea. Mikä puolestaan on Asikkalan ja Padasjoen ratkaisu? Kyse on siis palveluiden turvaamisesta. Jo nyt monet kunnat ovat säästökurimuksessaan joutuneet karsimaan ei-lakisääteisiä sotepalveluja, jotka ovat usein tärkeää ennaltaehkäisevää toimintaa. Kun ne on karsittu, on edessä palvelutason laskeminen. Me olemme saaneet nauttia hyvistä palveluista ja vakaasta turvallisuudesta, haluammeko antaa perintönä nuorille ja jälkipolville tämän saman etuisuuden vai jotain muuta? Vai kykenemmekö muuntautumaan niin, että jatkossa myös haja-asutusalueiden palvelut ovat turvattuja ja palvelut ovat kauttaaltaan sellaiset kuin kuntalaiset tarpeetkin ovat. Tämä tarkoittaa myös turhien toimien karsimista, joita teemme tottumuksen vuoksi mutta jotka eivät palvele ketään. Soten nykytekniikka ja palveluiden uudet muodot (esim. LINKKU) antavat täydet mahdollisuudet tehdä palveluverkosta kattava ja kustannustehokas. Oivan mahdollinen purkautuminen olisi suuri harmi. Organisaatio on tämän vuoden alusta saatu hyvin kevyeksi kahden johtajan tehtävien hajautuksella sekä johtokunnan lakkauttamisella. Viidellä osakaskunnalla on yhteinen lautakunta ja yhteiset johtajat, joka tuo päätöksentekoon sujuvuutta ja ketteryyttä. Palvelut toimivat hyvin ja ovat kustannuksiltaan hyvin vertailukelpoiset esimerkiksi Aavaan nähden. Kuitenkin se moniosaaminen, jota meillä Päijät-Hämeessä on, antaa meille runsaasti erilaisia vaihtoehtoja. Moniosaaminen tukee tulevaisuuden riskinottoa ja täten tuo myös vakautta. Helpotuksen palveluverkkotyöryhmälle toisi NHG:n tekemän selvityksen käyttö. Siinä on valmis pohja, jolle on helppo rakentaa ja tähän sisältyisi myös Oivan jatko tuottajana, osana suurta aluetta. Tämä täyttäisi myös järjestämislain kriteerit. Parhaimmillaan onnistunut loppuratkaisu lisäisi Päijät-Hämeen alueella kuntalaisten tasavertaista asemaa palveluiden saajina sekä turvaisi palvelutason pysymisen.
0 Comments
Your comment will be posted after it is approved.
Leave a Reply. |
Aiheet
All Aava Alexander Stubb Alex Stubb Aluekehitysraha Aluekehitysrahat Älybussi Ampuma Aseharrastus Ampumaaseharrastusa3e7025dd3 Antti Häkkänen Attendo Avohakkuu C21 COVID19 Desimaaliluku Digitalisaatio Edunvalvonta Eduskunta Eduskuntavaalit 2015 Eduskuntavaalit2019 Eduskuntavaalit 2019 Eksote Elinekinoelämä Elinvoima Energiajuomat Energiaomavaraisuus Ensihoito Ensihoito Asetus Erkki Vauramo ETENE EU Eurooppa Eurovaalit Eutanasia Hallintosääntö Hälvälä Häme Hämeenkoski Hämeenkoski Hämeen Vaalipiiri Hankintalaki Harvia Hoitajamitoitus Hoitajapula Hoitoalan Lomautukset Holhous Hollola Hollolan Kokoomus Hollolan Kunnanhallitus Hollolan Kuntakeskus Hollolan Perusterveydenhuolto Hometalkoot Huoltosuhde IceBucket Challenge Iiro Viinanen Ikääntyminen Ikääntyneiden Hoito Ikääntyvät Ikäihmiset Imatran Hyvinvointisuunnitelma Imatran Malli Isaumlnpaumlivauml Istanbulin Sopimus Itärata Itsemääräämislaki Itsemurhan Ehkäisy Jäävesihaaste Jan Vapaavuori Jari Koskinen Juha Rehula Jukolan Kisat Jussi Lähde Jyrki Katainen Kampanja Kampanjatyö Kärkölä Kasvupalvelut Käypä Hoito Kehyskuntaverkosto Kestävyysvaje Kierrätyspuisto Kilpailukyky Kiusaaja Kokooms Kokoomuksen Puoluekokous Kokoomuksen-puoluekokous Kokoomus Kokoomusnaiset Korona Koronavirus Kotihoidontuen Jakaminen Kotitalousvähennys Koulukiusaaminen Koulukuraattori Koulupsykologi Koulutusvienti Kristiina Hämäläinen Kristiina Hämäläinen Kukonkoivu Kunnallinen Kodinhoitaja Kunnallisvaalit 2012 Kunnanhallituksen Puheenjohtaja Kuntaliitos Kuntaliitto Kuntapäättäjät Kuntastrategia Kuntatalous Kuntatrategia Kuntavaali 2017 Kuntavaalit 2017 Kuntavaalit 2021 Laaja Taso Ladec Lahden Ampumaseura Lähihoitajakoulutus Lähisuhdeväkivalta Lahti Lahti Region LApsiperheiden Palvelut Lapsuus Lastensuojelu Lastentarhanopettajienliitto Lentorata Liikkumattomuus LINKKU Lomautukset Luonto Luottamuspaikkavalinnat Luottoluokituksen Lasku Maahanmuutto Maakunnallinen Sote Maakunnan Maakuntakaava Maakuntaliitto Maakuntauudistus Maakunta Uudistus Matti Ruotsalainen Matti Vanhanen Metsänhoito Mielenterveys Mielenterveystrategia Mielenterveystyö Mikroyrittäjyys Ministeri MLL Mobiilipalvelut Mokaaminen Moottoriurheilu Motocross Möysän Esso Nato Nettikiusaaminen Normit Nostava Nuoriso Nuorisotakuu Nuorisovaltuusto Nuorten Syrjäytyminen Oiva Omaishoidontuki Omaishoitaja Omaishoito Opintotuki Oppilashuolto Osatyokykyiset Päärata Paasikivi Pääsykoetestaukset Päätöksenteko Paavo-arhinmaki Padasjoki Päihdeäidit Päihdeäitien Pakkohoito Päihdehoitotyö Päihdepolitiikka Päijät-Häme Päijät-Häme Päivi Rahkonen Pakkoruotsi Pakolaiset Pakolaisuus Palvelukortteli Palvelurakenneuudistus Palveluseteli Paula Risikko Pelastustoimi Perhetyö Perhevapaauudistus Perheyritysten Liitto Perintövero Perusturvalautakunta Petteri-orpo Pikavippi PK Yrittäjyys PK-yrittäjyys Pohjavesi Politiikka Puolustusvoimat Putus Pyll Raha Seuraa Potilasta Rakennerahasto Rakenneuudistukset Rauha Rautatieverkosto Rikoslaki Ristiina Hämäläinen Rohkeus Ruotsin Malli Saattohoito Sairaanhoitaja Sairaanhoitopiiri Salpakankaan-koulu Salpausselan-kuntajakoselvitysb612a9ac1f Salpausselan-kuntaliitosselvitys87157eaab0 Sanni-grahnlaasonen Sari Rautio Saumlaumlntely Sibeliustalo Sirpa-pietikainen Sisäilma Sisäilmaongelmat Sisäinen Turvallisuus Sisaumlilmaongelmat Sitoutuminen-organisaatioon Sivistys Sixpack-hallitus Somemaailma Soramakidd54efb157 Sosiaali Ja Terveyspalvelut Sosiaali-ja-terveyspalvelut Sosiaalinen Tuki Sosiaalityö Sote Sote-keskus Sote-kiinteistöt Soteuudistus Sote Uudistus Sote-uudistus Subjektiivinen Päivähoito-oikeus Subjektiivinen Päivähoito-oikeus Sukupolvenvaihdos Suojausvarusteet Suomen Talous Superfood Suvaitsevaisuus Talouskriisi Taru Tujunen Tehy Terveydenhuolto Terveydenhuoltolaki Tiilikangas Timo Heinonen Turvakoti Tuulivoima Twiittailu Tyällisyydenhoito Työelämä Työhyvinvointi Työpaikkakiusaaminen Työssä Jaksaminen Työttömyys Työturvallisuuslaki Työvaliokunta Urääiti Uusi Sukupolvi Vaalikone Vaalipiiri Vaalirahoitus Vaalityö Vaalityö Vähä-Tiilijärvi Valinnanvapaus Valtuusto Valtuustotyö Vammaisten Oikeudet Vanhemmuus Vanhuspalvelulaki Vanhustenhuolto Vapaaehtoistyö Verotus Viisikko Vuorovaikutus Yhteisövero Yhteistyökyky Yksilön Vapaus Yksityisautoilu Yksityiset Palveluntuottajat Yksityisyrittäjä Ylivelkaantuminen Yrittäjäperhe Yrittäjyys Yrittäjyys Yrittäjyys Yrittäminen Yrityskoordinaattori Yrityskylä Ajankohdat
April 2021
|