Kristiina Hämäläinen
  • Etusivu
  • Minä
    • Tarina
    • Lehtijuttuja
    • Haastatteluja
    • Kuvia
  • CV
    • Ansioluettelo
    • Valtuustotyö
  • Blogi
  • Eduskuntavaalit 2019
    • Tule mukaan!
    • Tavattavissa
    • Kehuja
    • Kampanjakoru
    • Lahjoita kampanjaan!
  • Yhteys
  • Press Room

Hyvä paha yksityinen

10/17/2014

0 Comments

 
Suomen sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmä on tällä hetkellä hyvin epätasa-arvoinen. Siinä missä työssäkäyvillä on mahdollisuus kolmenlaisiin palveluihin (julkinen-yksityinen-työterveys) joutuvat työttömät ja eläkeläiset turvautumaan vaihtelevasti toimivaan julkiseen sektoriin.  Tämän epäkohdan muuttamiseen palvelurakenneuudistus (sote-uudistus) tähtää niin horisontaalisella kuin vertikaalisellakin integraatiolla. Tavoitteena on myös laadukkaiden palveluiden turvaaminen ihmisen lähellä.

KELA otti  rohkeasti kantaa sote-uudistukseen sekä erityisesti yksityisten toimijoiden rooliin uudistuksessa. Kelan mukaan meidän tulisi saattaa yksityiset toimijat  rohkeasti julkisen sektorin täydentäjiksi sekä antaa valta asiakkaalle valita itselleen parasta. Kelan lausunto sisälsi myös mielenkiintoisen tavan, jolla palveluita eri tuottajille voidaan korvata.  Myöhemmin myös Elinkeinoelämän Valtuuskunta EVA otti kantaa hyvin samansuuntaisesti moittien nykyistä esitystä vakavista valuvirheistä. 

Mistä tässä kaikessa on oikeastaan kyse?

Keski-Euroopassa on täysin normaalia, että yksityiset toimijat toimivat rintarinnan julkisen sektorin kanssa. Kustannus asiakkaille on sama tahosta riippumatta. Samoin toimii myös ns. Ruotsin malli. Näissä molemmissa ratkaisevaa on asiakkaan asema päätöksentekijänä. Rahoitusjärjestelmä on luotu niin, että korvaukset palvelusta tuottajille kulkevat asiakkaan mukana hänen käyttämäänsä organisaatioon samojen sääntöjen ja kriteereiden mukaisesti oli kyseessä julkinen tai yksityinen toimija. Tämä tosin edellyttää huolellista kriteeristöä.

Esimerkiksi Ruotsissa on käytössä jo yli 163 indikaattoria, joilla tutkitaan /verrataan väestön terveydentilaa ja korvataan kustannuksia tuottajille. Näistä indikaattoreista esimerkkeinä ovat lääkehoito (potilaan käyttämät psyykelääkkeet, verenpainelääkkeet...), kuolleisuus, estettävissä oleva sairaalahoito, sairaalahoidon uusitutuminen, potilaskokemukset, saatavuus ja kustannukset. Näihin verrattuna olemme Suomessa seurannassa vielä lapsen kengissä. Ruotsissa tuottajien julkinen vertailu tapahtuu vuosittain.

Tämän hetkisessä palvelurakenneuudistuksessa tuottajavalinnat tekisi kuntayhtymä/kunnat asiakkaan puolesta. Tämä tuo paitsi asiakkaille vain näennäisen valinnanvapauden, myös objektoi heidät. Tällöin me oletamme tietävämme asiakkaan puolesta, mikä hänelle on hyväksi.  Onko tämä oikein? Voimmeko olla sitä mieltä, että valtio tietää aina paremmin asioista kuin asiakas itse?

Meidän tulee kyetä pohtimaan, mitä teemme turhaan ja millaisia palveluita ei enää tarvita tulevaisuudessa? Meidän tulee myös luoda palvelut asiakkaan tarpeita varten eikä toisinpäin.  Tähän aiheeseen liittyy myös periaatteellinen pohdinta siitä, mikä on julkisen sektorin alkuperäinen rooli ja merkitys yhteiskunnassa? 

Apunen mainitsee EVA:n pamfletissa
"julkea sektori", että taloudelliset kannusteet toimivat usein kuluttamisen puolesta. Politiikoilla on useita hyviä syitä kuluttaa enemmän julkisia varoja, koska sen myötä suosio kasvaa. Mielestäni tämä on hyvin sanottu.

Yksityisiin toimijoihin liitetään usein monikansalliset yritykset, jotka vievät rahansa "veroparatiiseihin". Usein kuitenkin unohtuu, että suurin osa SOTE-alan yksityisistä toimijoista on naisvaltaisia, pk-sektorin kotimaisia yrityksiä. Yrittäjien varatoimitusjohtaja Anssi Kujala muistutti hiljan, että tilastokeskuksen mukaan vuonna 2012 koko terveyspalvelujen tuotoksesta yritykset tuottivat 22 %. Koko sosiaalipalvelujen tuotoksesta yritykset tuottivat 16,9 %. Suomessa on yli 4000 sosiaalipalveluyritystä, joista 99 % on alle 250 henkilöä työllistäviä pieniä ja keskisuuria yrityksiä. Sosiaalipalveluyrityksissä on lähes 30 000 työntekijää, joista noin 70 % on töissä pk-yrityksissä. Terveyspalvelualan yrityksiä on Suomessa yli 16 000 yritystä. Niissä yli 30 000 työntekijää. Suomen Yrittäjissä on suoraan jäseninä 4 600 sosiaali- ja terveysalan yritystä. Nämä luvut osoittavat, että puheet yksityisten toimijoiden veroparatiiseista ovat melko marginaalisia ja että kyseiset yritykset kuitenkin myös työllistävät tällä hetkellä suomalaisia. Monikansallisten yritysten ulkomaille maksamien verojen problematiikkaan tulisi mielestäni puuttua ennemminkin muuttamalla Suomen verotusta, kuin ajamalla yrityksiä pois Suomesta.

Matti Apunen toteaa EVA:n pamfletissa myös, että julkisten menojen osuus BKT:stä on tällä hetkellä 57,7 prosenttia. Määrä on valtava eikä valtion talous yksinkertaisesti kestä kulukehitystä, jonka hyvinvointivaltio tällä hetkellä vaatii. Tämän luvun takana on ymmärrys siitä, kuinka suuri merkitys julkisen sektorin kaventamisella ja yksityisten toimijoiden osuuden lisäämisellä julkisen rinnalla on kestävyysvajeen kuromisessa. Suomen kokonaisveroaste on ensi vuonna Euroopan kovin.

On yleisesti tiedossa, että kilpailu lopulta koituu asiakkaan eduksi. Kilpailu pakottaa tuottamaan laatua ja  parhaimmillaan tämä tuo mukanaan monipuolisemmat palvelut.

Ekonomi Koskenkylä on arvioinut, että Suomi tarvitsee 200.000 uutta työpaikkaa yksityiselle sektorille, jotta kulukehitys julkisen sektorin paisumisesta johtuen saadaan käännettyä. Määrä on valtava, mutta välttämätön. Väestön ikääntyessä on enemmän kuin tosiasia, ettei julkinen sektori kykene kantamaan kokonaisvastuuta väestöstä. Eikä tarvitsekaan.

Yksityisten roolin kasvattaminen ja potilaan aidon valinnanvapauden tukeminen edellyttää julkisten kulujen laskemista. Tässä on yleensä suuria ongelmia. Julkisten palveluiden tuotteistaminen ei ole kovinkaan yleistä, joka tuntuu ihmeelliseltä. Kuinka moni aidosti tietää, kuinka paljon maksaa julkisella sektorilla suoritettu päivystyskäynti tai lonkkaleikkaus kuntalaskutuksessa? Tai mistä esimerkiksi yhden käynnin hinta muodostuu? Toinen probleema on myös laadun huomiointi. Tämän hetkinen kapitaatioperusteinen laskuttaminen ei millään tavalla huomioi palveluiden laatua. 

Yksityisiä toimijoita tarvitaan siis paitsi tasaamaan valtion menoja, myös kehittämään sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmäämme avoimemmaksi, tehokkaammaksi ja enemmän asiakkaan tarpeita vastaavaksi.  Yksityisillä  toimijoilla on myös merkittävä osuus työllistämisessä ja sitä hautta hyvinvointivaltion turvaamisessa.

On vaikea keksiä syytä, miksi näin ei voisi olla?

0 Comments



Leave a Reply.

    RSS Feed

    Aiheet

    All
    Aava
    Alexander Stubb
    Alex Stubb
    Älybussi
    Ampuma Aseharrastus
    Ampumaaseharrastusa3e7025dd3
    Antti Häkkänen
    Attendo
    C21
    Digitalisaatio
    Edunvalvonta
    Eduskunta
    Eduskuntavaalit 2015
    Eksote
    Elinekinoelämä
    Elinvoima
    Energiajuomat
    Energiaomavaraisuus
    Ensihoito
    Ensihoito Asetus
    Erkki Vauramo
    ETENE
    EU
    Eurooppa
    Eurovaalit
    Eutanasia
    Hallintosääntö
    Hälvälä
    Hämeenkoski
    Hämeenkoski
    Hämeen Vaalipiiri
    Hankintalaki
    Harvia
    Hoitajamitoitus
    Hoitajapula
    Hoitoalan Lomautukset
    Holhous
    Hollola
    Hollolan Kokoomus
    Hollolan Kunnanhallitus
    Hollolan Kuntakeskus
    Hollolan Perusterveydenhuolto
    Hometalkoot
    Huoltosuhde
    IceBucket Challenge
    Iiro Viinanen
    Ikääntyminen
    Ikääntyneiden Hoito
    Ikääntyvät
    Ikäihmiset
    Imatran Hyvinvointisuunnitelma
    Imatran Malli
    Isaumlnpaumlivauml
    Istanbulin Sopimus
    Itärata
    Itsemääräämislaki
    Itsemurhan Ehkäisy
    Jäävesihaaste
    Jan Vapaavuori
    Jari Koskinen
    Juha Rehula
    Jukolan Kisat
    Jussi Lähde
    Jyrki Katainen
    Kampanja
    Kampanjatyö
    Kärkölä
    Kasvupalvelut
    Käypä Hoito
    Kehyskuntaverkosto
    Kestävyysvaje
    Kierrätyspuisto
    Kilpailukyky
    Kiusaaja
    Kokoomuksen Puoluekokous
    Kokoomuksen-puoluekokous
    Kokoomus
    Kokoomusnaiset
    Kotihoidontuen Jakaminen
    Kotitalousvähennys
    Koulukiusaaminen
    Koulukuraattori
    Koulupsykologi
    Koulutusvienti
    Kristiina Hämäläinen
    Kristiina Hämäläinen
    Kukonkoivu
    Kunnallinen Kodinhoitaja
    Kunnallisvaalit 2012
    Kunnanhallituksen Puheenjohtaja
    Kuntaliitos
    Kuntaliitto
    Kuntapäättäjät
    Kuntastrategia
    Kuntatalous
    Kuntatrategia
    Kuntavaali 2017
    Kuntavaalit 2017
    Laaja Taso
    Ladec
    Lahden Ampumaseura
    Lähihoitajakoulutus
    Lähisuhdeväkivalta
    Lahti
    Lahti Region
    LApsiperheiden Palvelut
    Lapsuus
    Lastensuojelu
    Lastentarhanopettajienliitto
    Liikkumattomuus
    LINKKU
    Lomautukset
    Luonto
    Luottamuspaikkavalinnat
    Luottoluokituksen Lasku
    Maakunnallinen Sote
    Maakunnan
    Maakuntakaava
    Maakuntauudistus
    Maakunta Uudistus
    Matti Ruotsalainen
    Matti Vanhanen
    Mielenterveys
    Mielenterveystrategia
    Mielenterveystyö
    Mikroyrittäjyys
    Ministeri
    MLL
    Mobiilipalvelut
    Mokaaminen
    Moottoriurheilu
    Motocross
    Möysän Esso
    Nato
    Nettikiusaaminen
    Normit
    Nostava
    Nuoriso
    Nuorisotakuu
    Nuorisovaltuusto
    Nuorten Syrjäytyminen
    Oiva
    Omaishoidontuki
    Omaishoitaja
    Omaishoito
    Opintotuki
    Oppilashuolto
    Osatyokykyiset
    Paasikivi
    Pääsykoetestaukset
    Päätöksenteko
    Paavo-arhinmaki
    Padasjoki
    Päihdeäidit
    Päihdeäitien Pakkohoito
    Päihdehoitotyö
    Päijät-Häme
    Päijät-Häme
    Päivi Rahkonen
    Pakkoruotsi
    Pakolaiset
    Pakolaisuus
    Palvelukortteli
    Palvelurakenneuudistus
    Palveluseteli
    Paula Risikko
    Pelastustoimi
    Perhetyö
    Perhevapaauudistus
    Perheyritysten Liitto
    Perintövero
    Perusturvalautakunta
    Petteri-orpo
    Pikavippi
    PK Yrittäjyys
    PK-yrittäjyys
    Pohjavesi
    Politiikka
    Puolustusvoimat
    Putus
    Pyll
    Raha Seuraa Potilasta
    Rakenneuudistukset
    Rauha
    Rautatieverkosto
    Rikoslaki
    Rohkeus
    Ruotsin Malli
    Saattohoito
    Sairaanhoitaja
    Sairaanhoitopiiri
    Salpakankaan-koulu
    Salpausselan-kuntajakoselvitysb612a9ac1f
    Salpausselan-kuntaliitosselvitys87157eaab0
    Sanni-grahnlaasonen
    Saumlaumlntely
    Sibeliustalo
    Sirpa-pietikainen
    Sisailmaongelmat917653ad42
    Sisäinen Turvallisuus
    Sisaumlilmaongelmat
    Sitoutuminen-organisaatioon
    Sivistys
    Sixpack-hallitus
    Somemaailma
    Soramakidd54efb157
    Sosiaali Ja Terveyspalvelut
    Sosiaali-ja-terveyspalvelut
    Sosiaalityö
    Sote
    Sote-kiinteistöt
    Soteuudistus
    Sote Uudistus
    Sote-uudistus
    Subjektiivinen Päivähoito-oikeus
    Subjektiivinen Päivähoito-oikeus
    Sukupolvenvaihdos
    Suomen Talous
    Superfood
    Suvaitsevaisuus
    Taru Tujunen
    Tehy
    Terveydenhuolto
    Terveydenhuoltolaki
    Tiilikangas
    Timo Heinonen
    Turvakoti
    Tuulivoima
    Twiittailu
    Tyällisyydenhoito
    Työelämä
    Työhyvinvointi
    Työturvallisuuslaki
    Työvaliokunta
    Urääiti
    Uusi Sukupolvi
    Vaalikone
    Vaalipiiri
    Vaalityö
    Vaalityö
    Vähä-Tiilijärvi
    Valinnanvapaus
    Valtuusto
    Valtuustotyö
    Vammaisten Oikeudet
    Vanhemmuus
    Vanhuspalvelulaki
    Vanhustenhuolto
    Vapaaehtoistyö
    Verotus
    Viisikko
    Vuorovaikutus
    Yhteisövero
    Yksilön Vapaus
    Yksityisautoilu
    Yksityiset Palveluntuottajat
    Yksityisyrittäjä
    Ylivelkaantuminen
    Yrittäjäperhe
    Yrittäjyys
    Yrittäjyys
    Yrittäjyys
    Yrittäminen
    Yrityskoordinaattori
    Yrityskylä

    Ajankohdat

    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    July 2018
    June 2018
    April 2018
    February 2018
    January 2018
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    November 2016
    October 2016
    June 2016
    April 2016
    January 2016
    November 2015
    September 2015
    August 2015
    June 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014
    September 2014
    August 2014
    July 2014
    June 2014
    May 2014
    April 2014
    March 2014
    February 2014
    December 2013
    November 2013
    October 2013
    September 2013
    August 2013
    July 2013
    May 2013
    April 2013
    March 2013
    September 2012
    August 2012
    July 2012
    June 2012
    September 2011

Proudly powered by Weebly
  • Etusivu
  • Minä
    • Tarina
    • Lehtijuttuja
    • Haastatteluja
    • Kuvia
  • CV
    • Ansioluettelo
    • Valtuustotyö
  • Blogi
  • Eduskuntavaalit 2019
    • Tule mukaan!
    • Tavattavissa
    • Kehuja
    • Kampanjakoru
    • Lahjoita kampanjaan!
  • Yhteys
  • Press Room