Kristiina Hämäläinen
  • Etusivu
  • Minä
    • Tarina
    • Lehtijuttuja
    • Haastatteluja
    • Kuvia
  • CV
    • Ansioluettelo
    • Valtuustotyö
  • Blogi
  • Eduskuntavaalit 2019
    • Tule mukaan!
    • Tavattavissa
    • Kehuja
    • Kampanjakoru
    • Lahjoita kampanjaan!
  • Yhteys
  • Press Room

Lapsen paras paikka on kotona?

1/25/2015

2 Comments

 
Olen ollut äitinä reilut seitsemän vuotta. Tuona aikana olen selannut monia äitien (ja isien) nettipalstoja niin facebookissa kuin eri lehtienkin ylläpitämillä keskustelupalstoilla. On selvää, että suurimmat tunnekuohut syntyvät, kun väitellään mikä on lapsen edun kannalta paras paikka (koti, päiväkoti vai perhepäivähoito) ja minkä ikäisenä hoitoon pitäisi siirtyä.

Uskon vakaasti perheiden osaavan päättää mikä heidän lapsilleen on oikein ja parasta enkä sen vuoksi ota kantaa perheiden ratkaisuihin. Erikseen ovat ne lastensuojelulliset tilanteet, jolloin yhteiskunnan tukiverkoston on huolehdittava lapsen edusta.

Olimme eilen sairaanhoitajaehdokkaiden kanssa maakuntakiertueella. Tällä kertaa kävimme Heinolassa ja Hartolassa. Heinolassa saimme kysymyksiä soten lisäksi muun muassa tasaveromallista, energiapolitiikasta sekä kivihiilen käytöstä. Yksi kysymys koski ehdokkaiden kannanottoa subjektiivisen päivähoito-oikeuden osittaiseen rajaamiseen.
Keskusteluun subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta liittyy myös kodinhoidontuen jakaminen jatkossa molemmille vanhemmille.

Koska haluan arvostaa perheiden valinnanvapautta kaikissa tilanteissa, en ole innostunut hallituksen aikeista kodinhoidontuen jakamisesta isälle ja äidille. Muutos ei tule vastaamaan alkuperäiseen tarpeeseen eli naisten palkkatasa-arvon ja työllistymisen parantumiseen äitiyden kustannusten jakautuessa.  Jos haluamme puuttua kustannuksiin, ne pitäisi siinä tapauksessa siirtää kokonaan valtiolle. Tällöin lapsen syntyminen ja siitä aiheutuvat kustannukset ei olisi taakkana pienille yrityksille. Siitä aiheesta kirjoitan myöhemmin.


Puheet subjektiivisen päivähoidon rajaamisesta sekä kodinhoidon tuen jakamisesta liittyvät hallituksen linjauksiin. Käytännössä subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaamisella tarkoitetaan tilanteita, joissa lapsen vanhemmat tai toinen vanhemmista on äitiys-, isyys- vanhempain- tai hoitovapaalla tai kotihoidon tuella. Pidän keskustelua näiltä osin tarpeelllisena.

Opetusministeriön lausuntotiivistelmässä todetaan, että lasten päivähoitoa koskevien säädösten uudistamistarve sekä hallinnonalasiirto ovat olleet esillä jo usean hallituksen aikana. Ne on nostettu esiin muun muassa Matti Vanhasen toisen hallituksen (hallitusohjelma 19.4.2007) ja Mari Kiviniemen hallituksen (hallitusohjelma 22.6.2010) ohjelmissa. Subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaaminen liittyy oleellisesti nykyisen hallituksen rakennepoliittiseen ohjelmaan sekä kestävyysvajeen kuromiseen. Aiotun muutoksen toinen osa on blogin alussa mainittu kotihoidon tuen jakaminen. Huomionarvoista on, että subjektiivisen oikeuden muutos koskisi vain kunnallista päivähoitoa.

Hallituksen aikeita rajauksiin ovat  vastustaneet niin MLL kuin lastentarhanopettajienliittokin. Lastentarhanopettajat vetoavat lapsivaikutusten arviointiin ja siihen, että jokaisella lapsella tulee olla oikeus laadukkaaseen varhaiskasvatukseen. Lisäksi huolta on kannettu siitä, miten repaleinen hoitopolku vaikuttaa lapsen sosiaaliseen kehittymiseen. 

Kunnan kannalta tilanne on kaksipiipuinen. Päivähoito-oikeuden rajaaminen saattaa helpottaa päiväkotien paikkaruuhkaa, mutta toisaalta rajaaminen aiheuttaa valtionosuuksien menettämisen. Säästöiksi on laskettu 20 miljoonaa euroa.  Arvioitu menetys kunnilta on noin 7 miljoonaa euroa vuodessa (vanhan laskukaavan mukaisesti). Mikäli hoitopaikkoja ei riitä työssäkäyville vanhemmille, tarjoaa tämä yhden ratkaisun asiaan.

Mitä taas tulee kodinhoidontuen jakamiseen säästöiksi on laskettu reilut 23 miljoonaa euroa edellyttäen, että isät ryhtyvät käyttämään vapaata suunnitellusti. Pidän laskelmia ristiriitaisena. On arvioitu, että uudistuksen toinen osa, kotihoidon tuen jakaminen äidin ja isän kesken, aiheuttaa kunnille lisämenoja 145–250 miljoonaa euroa. Lisämenojen loppusumma tulee  oletuksesta, että lapset joudutaan viemään aiemmin päiväkotiin. Missä kohdassa säästö on nähtävissä? Lisäksi esitetyt muutokset tulevat myllertämään kunnan toiminnallisuutta suuresti. 

Mitä mieltä olen asiasta?

Olen sitä mieltä, että subjektiivisesta päivähoidon tuen rajaamisesta  tulee käydä keskustelua, mutta perheiden moninaiset tilanteet on syytä huomioida. Koska ongelmamme maassamme ovat rakenteellisia, tulee myös ratkaisujen olla rakenteellisia. Onko tämä muutos oikeasti yksi sellainen?

Minulla on omakohtaista kokemusta subjektiivisen päivähoito-oikeuden käyttämisestä. Sitä ei ole mitään syytä salata. Ensimmäinen lapsemme oli ehtinyt aloittamaan päivähoidon toisen poikamme syntyessä. Kuopuksella oli alusta lähtien runsaasti ongelmia, kuten todella sitkeä ja vaativa korvakierre sekä vaikeat ruoka-aineallergiat. Näiden myötä kotonamme valvottiin ja huudettiin liki 1,6 vuotta.
Meillä oli ja on edelleen erittäin ohuet turvaverkot eikä apua ollut saatavilla.  

Ensimmäiset kuukaudet kuluivat kantaessani  sylissäni huutavaa lasta 12 tuntia päivässä vanhemman lapsen istuessa sohvalla katsoen lastenohjelmia. Emme voineet liikkua kotoa minnekään.
Tarinamme on yksi esimerkki moninaisista tilanteista, joissa tietysti toimiva kunnan apu olisi ollut yksi ratkaisu. Silloin, joitain vuosia sitten tätä mahdollisuutta ilman lastensuojelun asiakkuutta ei ollut. Tämän kokemuksen perusteella minulla on myös rohkeutta sanoa, ettei koti ole aina lapselle paras paikka.
Väitän, että esikoisen mahdollisuus olla hoidossa 12 päivää kuukaudessa tekivät hänelle erinomaisen hyvää. Se auttoi henkisesti myös minua, jonka aika ja kyvyt eivät riittäneet antamaan esikoiselle sitä aikaa, jonka hän olisi tarvinnut.

Palaten kantani perusteluun subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta totean: muutoksia tehdessä tulee varmistaa laskelmilla niin perhe- kuin lapsivaikutuksetkin. Samalla tulee käydä keskustelua päiväkotien ylisuurista ryhmistä, yksityisen hoidon kuntatuista tai mahdollisuudesta valita lapsen hoitopaikka myös kuntarajojen ulkopuolelta, läheltä vanhemman työpaikkaa. Lisäksi avoimesta leikkitoiminnasta tulisi tehdä aito vaihtoehto jokaisessa kunnassa.

Subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaaminen tarvitsee rinnalleen toimivaa perhetyötä. Uusi sosiaalihuoltolaki mahdollistaa nyt tämän, mutta nähtäväksi jää miten lain soveltaminen kunnissa käytännössä etenee.

Tähän loppuun haluan myös korostaa, että arvostan perheiden vapautta valita myös toisin. Kukaan päättäjä ei voi sanoa, mikä on lapselle parasta silloin kuin puhutaan normaalista perhetilanteesta eikä sitä mielestäni myöskään valtion tule tehdä. Perheillä tulee olla vapaus valita ja lapsilla tasa-arvoiset mahdollisuudet turvalliseen ympäristöön sekä laadukkaaseen varhaiskasvatukseen.



2 Comments
Maarit
1/25/2015 05:33:58 am

Varhaiskasvatuslaki luotiin tällä vaalikaudella- päivähoitolakia uudistettiin.

Mistä olet sitten valmis leikkaamaan? On populismia kierrellä ja kaarrella hallituksen esityksiä ja päätöksiä. Tuskin kenenkään mielestä kotihoidontuen jakaminen on todellisuudessa kivaa - se on leikkaus. Kotiäidit töihin. Voisitko kertoa leikkauslistasi ja toimenpiteet niiden toteuttamiseen esim. miljardin osalta?

Reply
Kristiina
1/25/2015 01:10:47 pm

Hei Maarit,

Onko populismia herättää keskustelua siitä, saadaanko kyseisellä leikkauksella, kuten sitä kutsuit, todellisia säästöjä vai ei?

Arvoidut vaikutukset kunnille ovat 145-250 miljoonaa lisääntyneinä päivähoitopaikkoina. Onko kyseessä silloin säästö ja jos on niin kenelle?

Hallitus on perustellut muutosta ensisijaisesti naisten palkkatasa-arvolla sekä tasavertaisina mahdollisuuksina työelämään osallistumisessa. Lisäksi huolissaan on oltu äitiyden kustannusten kertymisestä nimenomaisesti äitien työnantajille. Myös lasten oikeutta isäänsä on ajateltu vahvistettavan tällä muutoksella. Vaikuttaako tämä muutos niihin?

Koska ongelmamme ovat pääosin maassamme rakenteellisia, tulisi ratkaisuiden olla myös rakenteellisia. Meillä on runsaasti tehostamismahdollisuuksia esimerkiksi eri hallinnollisissa rakenteissa. Myös sote-uudistuksessa olisi ollut mahdollisuus rakenteellisiin uudistuksiin, mutta nykyinen ehdotus paisuttaa hallintoa sen järkeistämisen sijaan.

Kaikesta on voitava keskustella seuraavalla kaudella, tästäkin. Mutta ratkaisuiden vaikutuksista on oltava perillä.

Reply

Your comment will be posted after it is approved.


Leave a Reply.

    RSS Feed

    Aiheet

    All
    Aava
    Alexander Stubb
    Alex Stubb
    Älybussi
    Ampuma Aseharrastus
    Ampumaaseharrastusa3e7025dd3
    Antti Häkkänen
    Attendo
    C21
    Digitalisaatio
    Edunvalvonta
    Eduskunta
    Eduskuntavaalit 2015
    Eksote
    Elinekinoelämä
    Elinvoima
    Energiajuomat
    Energiaomavaraisuus
    Ensihoito
    Ensihoito Asetus
    Erkki Vauramo
    ETENE
    EU
    Eurooppa
    Eurovaalit
    Eutanasia
    Hallintosääntö
    Hälvälä
    Hämeenkoski
    Hämeenkoski
    Hämeen Vaalipiiri
    Hankintalaki
    Harvia
    Hoitajamitoitus
    Hoitajapula
    Hoitoalan Lomautukset
    Holhous
    Hollola
    Hollolan Kokoomus
    Hollolan Kunnanhallitus
    Hollolan Kuntakeskus
    Hollolan Perusterveydenhuolto
    Hometalkoot
    Huoltosuhde
    IceBucket Challenge
    Iiro Viinanen
    Ikääntyminen
    Ikääntyneiden Hoito
    Ikääntyvät
    Ikäihmiset
    Imatran Hyvinvointisuunnitelma
    Imatran Malli
    Isaumlnpaumlivauml
    Istanbulin Sopimus
    Itärata
    Itsemääräämislaki
    Itsemurhan Ehkäisy
    Jäävesihaaste
    Jan Vapaavuori
    Jari Koskinen
    Juha Rehula
    Jukolan Kisat
    Jussi Lähde
    Jyrki Katainen
    Kampanja
    Kampanjatyö
    Kärkölä
    Kasvupalvelut
    Käypä Hoito
    Kehyskuntaverkosto
    Kestävyysvaje
    Kierrätyspuisto
    Kilpailukyky
    Kiusaaja
    Kokoomuksen Puoluekokous
    Kokoomuksen-puoluekokous
    Kokoomus
    Kokoomusnaiset
    Kotihoidontuen Jakaminen
    Kotitalousvähennys
    Koulukiusaaminen
    Koulukuraattori
    Koulupsykologi
    Koulutusvienti
    Kristiina Hämäläinen
    Kristiina Hämäläinen
    Kukonkoivu
    Kunnallinen Kodinhoitaja
    Kunnallisvaalit 2012
    Kunnanhallituksen Puheenjohtaja
    Kuntaliitos
    Kuntaliitto
    Kuntapäättäjät
    Kuntastrategia
    Kuntatalous
    Kuntatrategia
    Kuntavaali 2017
    Kuntavaalit 2017
    Laaja Taso
    Ladec
    Lahden Ampumaseura
    Lähihoitajakoulutus
    Lähisuhdeväkivalta
    Lahti
    Lahti Region
    LApsiperheiden Palvelut
    Lapsuus
    Lastensuojelu
    Lastentarhanopettajienliitto
    Liikkumattomuus
    LINKKU
    Lomautukset
    Luonto
    Luottamuspaikkavalinnat
    Luottoluokituksen Lasku
    Maakunnallinen Sote
    Maakunnan
    Maakuntakaava
    Maakuntauudistus
    Maakunta Uudistus
    Matti Ruotsalainen
    Matti Vanhanen
    Mielenterveys
    Mielenterveystrategia
    Mielenterveystyö
    Mikroyrittäjyys
    Ministeri
    MLL
    Mobiilipalvelut
    Mokaaminen
    Moottoriurheilu
    Motocross
    Möysän Esso
    Nato
    Nettikiusaaminen
    Normit
    Nostava
    Nuoriso
    Nuorisotakuu
    Nuorisovaltuusto
    Nuorten Syrjäytyminen
    Oiva
    Omaishoidontuki
    Omaishoitaja
    Omaishoito
    Opintotuki
    Oppilashuolto
    Osatyokykyiset
    Paasikivi
    Pääsykoetestaukset
    Päätöksenteko
    Paavo-arhinmaki
    Padasjoki
    Päihdeäidit
    Päihdeäitien Pakkohoito
    Päihdehoitotyö
    Päijät-Häme
    Päijät-Häme
    Päivi Rahkonen
    Pakkoruotsi
    Pakolaiset
    Pakolaisuus
    Palvelukortteli
    Palvelurakenneuudistus
    Palveluseteli
    Paula Risikko
    Pelastustoimi
    Perhetyö
    Perhevapaauudistus
    Perheyritysten Liitto
    Perintövero
    Perusturvalautakunta
    Petteri-orpo
    Pikavippi
    PK Yrittäjyys
    PK-yrittäjyys
    Pohjavesi
    Politiikka
    Puolustusvoimat
    Putus
    Pyll
    Raha Seuraa Potilasta
    Rakenneuudistukset
    Rauha
    Rautatieverkosto
    Rikoslaki
    Rohkeus
    Ruotsin Malli
    Saattohoito
    Sairaanhoitaja
    Sairaanhoitopiiri
    Salpakankaan-koulu
    Salpausselan-kuntajakoselvitysb612a9ac1f
    Salpausselan-kuntaliitosselvitys87157eaab0
    Sanni-grahnlaasonen
    Saumlaumlntely
    Sibeliustalo
    Sirpa-pietikainen
    Sisailmaongelmat917653ad42
    Sisäinen Turvallisuus
    Sisaumlilmaongelmat
    Sitoutuminen-organisaatioon
    Sivistys
    Sixpack-hallitus
    Somemaailma
    Soramakidd54efb157
    Sosiaali Ja Terveyspalvelut
    Sosiaali-ja-terveyspalvelut
    Sosiaalityö
    Sote
    Sote-kiinteistöt
    Soteuudistus
    Sote Uudistus
    Sote-uudistus
    Subjektiivinen Päivähoito-oikeus
    Subjektiivinen Päivähoito-oikeus
    Sukupolvenvaihdos
    Suomen Talous
    Superfood
    Suvaitsevaisuus
    Taru Tujunen
    Tehy
    Terveydenhuolto
    Terveydenhuoltolaki
    Tiilikangas
    Timo Heinonen
    Turvakoti
    Tuulivoima
    Twiittailu
    Tyällisyydenhoito
    Työelämä
    Työhyvinvointi
    Työturvallisuuslaki
    Työvaliokunta
    Urääiti
    Uusi Sukupolvi
    Vaalikone
    Vaalipiiri
    Vaalityö
    Vaalityö
    Vähä-Tiilijärvi
    Valinnanvapaus
    Valtuusto
    Valtuustotyö
    Vammaisten Oikeudet
    Vanhemmuus
    Vanhuspalvelulaki
    Vanhustenhuolto
    Vapaaehtoistyö
    Verotus
    Viisikko
    Vuorovaikutus
    Yhteisövero
    Yksilön Vapaus
    Yksityisautoilu
    Yksityiset Palveluntuottajat
    Yksityisyrittäjä
    Ylivelkaantuminen
    Yrittäjäperhe
    Yrittäjyys
    Yrittäjyys
    Yrittäjyys
    Yrittäminen
    Yrityskoordinaattori
    Yrityskylä

    Ajankohdat

    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    July 2018
    June 2018
    April 2018
    February 2018
    January 2018
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    November 2016
    October 2016
    June 2016
    April 2016
    January 2016
    November 2015
    September 2015
    August 2015
    June 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014
    September 2014
    August 2014
    July 2014
    June 2014
    May 2014
    April 2014
    March 2014
    February 2014
    December 2013
    November 2013
    October 2013
    September 2013
    August 2013
    July 2013
    May 2013
    April 2013
    March 2013
    September 2012
    August 2012
    July 2012
    June 2012
    September 2011

Proudly powered by Weebly
  • Etusivu
  • Minä
    • Tarina
    • Lehtijuttuja
    • Haastatteluja
    • Kuvia
  • CV
    • Ansioluettelo
    • Valtuustotyö
  • Blogi
  • Eduskuntavaalit 2019
    • Tule mukaan!
    • Tavattavissa
    • Kehuja
    • Kampanjakoru
    • Lahjoita kampanjaan!
  • Yhteys
  • Press Room