11/25/2018 2 Comments Raideratkaisuissa on oltava hereilläHuolen aiheeksi on viime viikkoina maakunnassa noussut Itä-Suomen maakuntien ja kuntien ilmeisen voimakas itäradan lobbaus valtakunnan päättäjille. Järjettömän oloiseen hankkeeseen on ministeriössä viimeaikaisten tietojen mukaan ryhdytty suhtautumaan myönteisemmällä tavalla. Ministeri Berner (Kesk.) on ilmoittanut teettävänsä hankkeesta selvityksen vielä tämän vuoden puolella.
Ministerin kokoon kutsumaan selvitysryhmään on valittu edustajia liikenne- ja viestintäministeriöstä, Liikennevirastosta, Etelä-Karjalan liitosta, Etelä-Savon liitosta, Kainuun liitosta, Kymenlaakson liitosta, Pohjois-Karjalan maakuntaliitosta, Pohjois-Savon liitosta, Uudenmaan liitosta, Kouvolan kaupungista ja Porvoon kaupungista. Ryhmä on aloittanut työnsä lokakuussa. Ilmeisen selvänä tavoitteena on, että itäratahanke nostetaan Helsingistä Tampereelle ja Helsingistä Turkuun kaavailtujen ratahankkeiden rinnalle. Käytännössä Itärata tarkoittaa täysin uuden raideyhteyden luomista Kouvolasta Porvoon kautta Helsinkiin. Itäradan aikaan saama ’”oikaisu” Helsingistä Kouvolaan vähentäisi toteutuessaan oleellisesti nopeiden kaukoliikenteen junien (InterCity ja Pendolino) pysähtymistä Lahdessa. Tämä tekisi paitsi oikoradan investoinnin mitättömäksi, olisi myös turmiollinen koko Lahden seutukunnalle. Pendelöinti on oleellinen asia monissa työllisyyden ja asumisen ratkaisuissa. Nopeiden junien väheneminen, erityisesti pääkaupunkiseudun suuntaan, voisi siirtää työmatkalaisia junasta henkilöautoilun pariin. Nopeat junat kilpailevat selkeämmin autojen kanssa kuin hitaammat lähijunat. Tämä olisi päästötavoitteiden näkökulmasta huono suunta. Vaikka eniten on ollut esillä yhteys Helsinkiin, muuttuisivat junayhteydet Päijät-Hämeestä myös Itä-Suomeen vaihdollisiksi uuden radan myötä. Vähäpätöinen vaikutus ei olisi myöskään Venäjälle liikennöivän Allegron siirtyminen uudelle radalle. Päijäthämäläisten lisäksi haittaa tästä olisi Tampereen suunnasta Venäjälle ja Venäjältä matkaaville, jotka joutuisivat koukkaamaan päärataa pitkin pääkaupunkiseudun kautta. Kuitenkin aiemmin on jo ollut suunnitteilla Riihimäen kolmioraiteen hyödyntäminen myös matkustajaliikenteessä, jolloin Tampereelta voisi kulkea suora junayhteys Pietariin. Uusi rata voisi vesittää tällaiset suunnitelmat. Oikaisua pääradalta Kouvolaan on vaikea perustella millään tavalla. Matka-ajoissa ei ole eroa, sillä Kouvolasta Kuopioon sekä Joensuuhun kulkevilla radoilla on pitkiä, maksiminopeudeltaan 140 km/h olevia rataosuuksia. Matalat nopeusrajoitukset johtuvat matkan varrella olevista tasoristeyksistä, sähköistyksen toteutustavasta ja ratageometriasta. Matkanopeuksien nostaminen edellyttäisi em. syistä paitsi laajamittaisia rakennustöitä myös melusuojausta useammassa kohteessa matkan varrella. Rataosuus on lisäksi pääsääntöisesti yksiraiteinen. Itärataa ei myöskään voida perustella kustannusnäkökulmista. Yksikään oikaisusta tehty toimenpideselvitys ei ole, ainakaan toistaiseksi, nostanut esiin yhtään yhteiskunnallisesti kannattavaa hankemuotoa. Tällä hetkellä itäradan kustannusarvio on noin kaksi miljardia euroa. Jos aikasäästö Kouvola-Helsinki välillä olisi suunnitellut 25 minuuttia, olisi yhden minuutin hinta 80 miljoonaa euroa. Suomen rautatieväyläverkko on päässyt rapistumaan sen kunnossapidon niukkojen resurssien seurauksena. Korjausvelkaa koko väyläverkolla (tiet, radat, vesiväylät) on yhteensä ollut noin 2,5 miljardia viime vuonna. On varsin yksiselitteistä, että järkevintä on nykyisten maanteiden ja rautateiden runkoverkoston kehittäminen. Raideratkaisuissa ja yleisesti maakunnan eri edunvalvonnallisissa asioissa eletään tällä hetkellä tärkeitä hetkiä. Maakunnat hakevat kumppaneita niin EU-rahojen jaossa kuin muissakin yhteistoiminta-asioissa. Päijät-Hämeen eri toimijoiden: poliittisten päättäjien, virkamiesten sekä elinkeinoelämän toimijoiden tulee löytää yhteinen näkemys, jota lähdemme yksissä tuumin viemään eteenpäin. Maakuntahallitus on jo osaltaan ottanut asiaan kantaa lausumalla siitä Uudenmaa-kaavaan 2050. Lahti on ollut aktiivisesti mukana lentoratahankkeessa, joka toteutuessaan olisi kaksiraiteinen sähköistetty kaukoliikennerata. Se yhdistäisi Helsinki-Vantaan lentoaseman pääradan kaukojunaliikenteeseen. Tulisiko tämän lisäksi maakunnan antaa tuulta myös Keski-Suomen hiljentyneelle kaksoisraidehankkeelle? Itäratahanke on saanut idän joukot yhtenäisiksi. Lännessä tunnin junaa lobataan niin ikään voimakkaasti kaikilla tasoilla. Päijät-Häme ei jääne huonommaksi.
2 Comments
11/26/2018 08:26:53 pm
Pitäisi kyllä keksiä vähän paremmat perusteet tämän vastustamiselle kuin se että tämä olisi ikävä takaisku Lahdelle. 25 minuutin lyhennys matkaan Kouvola-Helsinki-välillä on hyvin merkittävä eikä sitä kannata vähätellä. Samanlaisen lyhennyksen myös Lahden oikorata toi aikanaan Lahti-Helsinki-välille. Sen sijaan että itketään kuinka epäreilua on jos saavutetuista eduista joutuu luopumaan ja tikkari viedään pois niin kannattaisikohan ennemmin pohtia että onko tästä nopeasta Lahti-Hki-yhteydestä nyt otettu kaikki hyöty irti?
Reply
Jesse Alm
11/28/2018 10:29:06 pm
Heidille kommentoisin sen verran, että tuo Lahden oikorata oli noin kuusi kertaa halvempi hanke kuin itärata, eikä siitä ollut haittaa käytännössä kenellekään paitsi ehkä riihimäkeläisille, kun taas itäradassa yhdistyvät törkeän kallis hintalappu selkeisiin haittavaikutuksiin radan vaikutuspiirin suurimmalle kaupunkiseudulle ja potentiaalisimmalle pendelöintialueelle. Minusta ei ole ollenkaan kohtuutonta, että tätä projektia vastaan lobataan Lahden seudun edunvalvonnan taholta. En ole erityisen innoissani näistä tunnin juna Tampereelle/Turkuun -hankkeistakaan, mutta ainakaan niistä ei ole aktiivista haittaa tälle seudulle, joten edunvalvonnan minimitavoitteeksi tulisi ottaa se, että itärata haudataan tärkeysjärjestyksessä kauas muiden hankkeiden taakse.
Reply
Your comment will be posted after it is approved.
Leave a Reply. |
Aiheet
All Aava Alexander Stubb Alex Stubb Aluekehitysraha Aluekehitysrahat Älybussi Ampuma Aseharrastus Ampumaaseharrastusa3e7025dd3 Antti Häkkänen Attendo Avohakkuu C21 COVID19 Desimaaliluku Digitalisaatio Edunvalvonta Eduskunta Eduskuntavaalit 2015 Eduskuntavaalit2019 Eduskuntavaalit 2019 Eksote Elinekinoelämä Elinvoima Energiajuomat Energiaomavaraisuus Ensihoito Ensihoito Asetus Erkki Vauramo ETENE EU Eurooppa Eurovaalit Eutanasia Hallintosääntö Hälvälä Häme Hämeenkoski Hämeenkoski Hämeen Vaalipiiri Hankintalaki Harvia Hoitajamitoitus Hoitajapula Hoitoalan Lomautukset Holhous Hollola Hollolan Kokoomus Hollolan Kunnanhallitus Hollolan Kuntakeskus Hollolan Perusterveydenhuolto Hometalkoot Huoltosuhde IceBucket Challenge Iiro Viinanen Ikääntyminen Ikääntyneiden Hoito Ikääntyvät Ikäihmiset Imatran Hyvinvointisuunnitelma Imatran Malli Isaumlnpaumlivauml Istanbulin Sopimus Itärata Itsemääräämislaki Itsemurhan Ehkäisy Jäävesihaaste Jan Vapaavuori Jari Koskinen Juha Rehula Jukolan Kisat Jussi Lähde Jyrki Katainen Kampanja Kampanjatyö Kärkölä Kasvupalvelut Käypä Hoito Kehyskuntaverkosto Kestävyysvaje Kierrätyspuisto Kilpailukyky Kiusaaja Kokooms Kokoomuksen Puoluekokous Kokoomuksen-puoluekokous Kokoomus Kokoomusnaiset Korona Koronavirus Kotihoidontuen Jakaminen Kotitalousvähennys Koulukiusaaminen Koulukuraattori Koulupsykologi Koulutusvienti Kristiina Hämäläinen Kristiina Hämäläinen Kukonkoivu Kunnallinen Kodinhoitaja Kunnallisvaalit 2012 Kunnanhallituksen Puheenjohtaja Kuntaliitos Kuntaliitto Kuntapäättäjät Kuntastrategia Kuntatalous Kuntatrategia Kuntavaali 2017 Kuntavaalit 2017 Kuntavaalit 2021 Laaja Taso Ladec Lahden Ampumaseura Lähihoitajakoulutus Lähisuhdeväkivalta Lahti Lahti Region LApsiperheiden Palvelut Lapsuus Lastensuojelu Lastentarhanopettajienliitto Lentorata Liikkumattomuus LINKKU Lomautukset Luonto Luottamuspaikkavalinnat Luottoluokituksen Lasku Maahanmuutto Maakunnallinen Sote Maakunnan Maakuntakaava Maakuntaliitto Maakuntauudistus Maakunta Uudistus Matti Ruotsalainen Matti Vanhanen Metsänhoito Mielenterveys Mielenterveystrategia Mielenterveystyö Mikroyrittäjyys Ministeri MLL Mobiilipalvelut Mokaaminen Moottoriurheilu Motocross Möysän Esso Nato Nettikiusaaminen Normit Nostava Nuoriso Nuorisotakuu Nuorisovaltuusto Nuorten Syrjäytyminen Oiva Omaishoidontuki Omaishoitaja Omaishoito Opintotuki Oppilashuolto Osatyokykyiset Päärata Paasikivi Pääsykoetestaukset Päätöksenteko Paavo-arhinmaki Padasjoki Päihdeäidit Päihdeäitien Pakkohoito Päihdehoitotyö Päihdepolitiikka Päijät-Häme Päijät-Häme Päivi Rahkonen Pakkoruotsi Pakolaiset Pakolaisuus Palvelukortteli Palvelurakenneuudistus Palveluseteli Paula Risikko Pelastustoimi Perhetyö Perhevapaauudistus Perheyritysten Liitto Perintövero Perusturvalautakunta Petteri-orpo Pikavippi PK Yrittäjyys PK-yrittäjyys Pohjavesi Politiikka Puolustusvoimat Putus Pyll Raha Seuraa Potilasta Rakennerahasto Rakenneuudistukset Rauha Rautatieverkosto Rikoslaki Ristiina Hämäläinen Rohkeus Ruotsin Malli Saattohoito Sairaanhoitaja Sairaanhoitopiiri Salpakankaan-koulu Salpausselan-kuntajakoselvitysb612a9ac1f Salpausselan-kuntaliitosselvitys87157eaab0 Sanni-grahnlaasonen Sari Rautio Saumlaumlntely Sibeliustalo Sirpa-pietikainen Sisäilma Sisäilmaongelmat Sisäinen Turvallisuus Sisaumlilmaongelmat Sitoutuminen-organisaatioon Sivistys Sixpack-hallitus Somemaailma Soramakidd54efb157 Sosiaali Ja Terveyspalvelut Sosiaali-ja-terveyspalvelut Sosiaalinen Tuki Sosiaalityö Sote Sote-keskus Sote-kiinteistöt Soteuudistus Sote Uudistus Sote-uudistus Subjektiivinen Päivähoito-oikeus Subjektiivinen Päivähoito-oikeus Sukupolvenvaihdos Suojausvarusteet Suomen Talous Superfood Suvaitsevaisuus Talouskriisi Taru Tujunen Tehy Terveydenhuolto Terveydenhuoltolaki Tiilikangas Timo Heinonen Turvakoti Tuulivoima Twiittailu Tyällisyydenhoito Työelämä Työhyvinvointi Työpaikkakiusaaminen Työssä Jaksaminen Työttömyys Työturvallisuuslaki Työvaliokunta Urääiti Uusi Sukupolvi Vaalikone Vaalipiiri Vaalirahoitus Vaalityö Vaalityö Vähä-Tiilijärvi Valinnanvapaus Valtuusto Valtuustotyö Vammaisten Oikeudet Vanhemmuus Vanhuspalvelulaki Vanhustenhuolto Vapaaehtoistyö Verotus Viisikko Vuorovaikutus Yhteisövero Yhteistyökyky Yksilön Vapaus Yksityisautoilu Yksityiset Palveluntuottajat Yksityisyrittäjä Ylivelkaantuminen Yrittäjäperhe Yrittäjyys Yrittäjyys Yrittäjyys Yrittäminen Yrityskoordinaattori Yrityskylä Ajankohdat
December 2020
|