On kulunut muutama päivä Hollolan kunnan tiedoitteesta talouden sopeuttamistoimista. On aika kirjoittaa joitain ajatuksia esille.
Olen törmännyt viime päivinä monenlaisiin väitteisiin, jotka tietysti ovat täysin oikeutettuja. Seuraavassa kuitenkin muutama ajatus aiheesta. On noussut esiin, kuka vastasi vaalikoneeseen kokevansa pikkukoulut ja Hollolan lukion tärkeiksi? Kuka ei olisi vastannut niin? Lisäksi on ihmetelty sitä, eikö ehdokkailla ja uusilla valtuutetuilla ollut ymmärrystä talouden todellisesta jamasta. Tuskinpa ihan kaikilla. Ei ainakaan minulla, vaikka Hollolan Kokoomuksen valtuutetuille pidettiin kesällä 2012 koulutusta virkamiehen taholta ja hyvää koulutusta se olikin. Tilanne vaikutti silloin ERITTÄIN huolestuttavalta. MUTTA se ei loppujen lopuksi ollut kuin jäävuoren huippu siitä, mikä lopputulos lopulta oli. Kunnanjohtaja Päivi Rahkonen totesi sen, minkä tulimme huomaamaan heti valtuustouran alkutaipaleella. Vuosi 2012 oli Hollolalle täysi notkahdus jättäen budjetin 4,4 miljoonaa alijäämäiseksi, joka on reilut 2 miljoonaa enemmän kuin arviotiin. Syinä tähän olivat muun muassa 1. Ei tehty aiemmin veronkorotuksia (tulovero/kiinteistövero) vuodelle 2012 2. Toimintakulut kasvoivat 10,58 miljoonaa eli 6,5 prosenttia (yht. 173,85 milj). Toimintamenojen kasvu oli kaksinkertainen suhteessa verorahoitukseen ja toimintatuottojen kasvuun. 3. Suuret investoinnit (esim. homekorjaukset) kurittivat kunnan taloutta ankaralla kädellä (ja tulevat kurittamaan mm. neljän koulun kohdalla muista puhumattakaan, jonka vuoksi kunnan velkamäärä alkoi kasvamaan kiihtyvällä tahdilla, ennusteiden ollessa kipurajoilla. Kiinteistöjen investointipaine on 10-20miljoona/v, eli koko valtuustokaudella 60-80 miljoonaa. 4. Valtionosuuksien suuret leikkaukset (Hollolan laskennallinen menetys vuoteen 2015 yht. 14,4 miljoonaa euroa), joten epäkohta alkaa näkymään jokaisella valtuustokaudella, koska toimintamenot ovat kasvaneet 6 miljoonaa jokaisena vuotena (suurimpana sote) 5. Liikelaitos Oivan ja Soten kuntayhtymän reilun alijäämäiset budjetit lisäsivät menoja yhteensä 2 miljoonaa euroa. 6. Yhteisöverojen alenema oli -30 prosenttia 7. Talousarvio jäi alijäämäiseksi ja ym. seikat huomioiden tarvittava kunnallisveron korotus menojen kattamiseen olisi ilman toimenpiteitä vuositasolla + 0,75 prosenttia (22 prosenttia on tällä hetkellä "Suomen ennätys") Joten yllä mainitut ovat esimerkkejä siitä, mitä viime vuonna on tapahtunut ja mitä tulee tapahtumaan. Ollaan vakavan tilanteen edessä. Vakava ja oikea arvio on, että ilman radikaaleja toimenpiteitä Hollolan kunta tulee ajatumaan kriisikunnaksi tämän valtuustokauden aikana. Eli nämä olivat faktat joiden ympärille työ perustettiin. Nyt kun olen vaihdellut suunnitelmista ajatuksia, ovat muutamat kuntalaiset vähän hämmästelleetkin, että miten tässä nyt on näin päässyt käymään? Niin. Kyllä, sitä tässä olen itsekin ihmetellyt. Ymmärrykseni laajentumisen myötä olen havainnut sen olevan monen tekijän summa. Sekä myös sen, ettemme ole asiamme kanssa lainkaan yksin verraten lähikuntiimme. On myös epäilty, ettei meistä uusista valtuutetuista kukaan olisi osannut tai uskaltanut kyseenlaistaa päätöksiä. Tämä on tietämättömien puhetta. Työtä tehtiin liki kaksi kuukautta jokaisella sektorilla, siitä lähtien kun valtuusto maaliskuussa velvoitteensa taloudentasapainotuksen raameista antoi. Sivitystoimessa avatiin kulut luihiin asti, laskettiin vaikutuksia ja yhtälöitä tarkasti huomoiden tulevaisuuden ennusteet. Myös ulkopuolisen asiantuntijan näkökulmasta arvioituna. Eihän tälläisiä kokonaisuuksia suunnitella vain yhden viikonlopun aikana eikä varsinkaan hetken mielijohteesta. Ei erityisesti silloin, kun vastuu on koko kunnan kaikista ihmisistä. Ei yksin lapsista, vaan myös nuorista ja vanhuksista. Perheistä ja yksineläjistä. Vammaisista ja terveistä. Jokainen hoitaa omaa talouttaan parhaan kykynsä mukaan, mutta erityisen huolellisia on oltava silloin, kun pelataan toisten rahoilla. Minä ainakin näen asian näin. Raha kun yksinkertaisesti on se, jolla palveluita saadaan tai ei saada. Sotessa myös tuottaja (Oiva) (joka tällä hetkellä on oleellisin linkki kun tilaaja-tuottajamallissa vielä ollaan) kävi myös omat toimintonsa läpi. Mitä voidaan karsia niin, että se kaikista huonoista vaihtoehdoista aiheuttaa vähiten harmia? Vaikka sotesta totta kai on löydyttävä säästöjä, ei sen laivaa voi keikuttaa äkillisesti. Sotessa ongelmana on myös vaikuttavuus ja ennustettavuus. Totuus on, etten olisi halunnut karsia mitään. En lukiota, en päiväkoteja, en kyläkouluja, en ei-lakisääteisiä seulontoja tai miettinyt yhtenä terveyspalveluiden heikentämisiä. MUTTA. En myöskään voinut ottaa kontolleni sitä, että kuntamme ajatuisi kriisikunnaksi. Sen jälkeen emme ole itsenäisiä emmekä edes liitoskumppaniehdokkaita. Tai ainakaan haluttuja sellaisia. Halusin, että voimme karsimalla säilyttää kuitenkin kuntamme hengissä ja edes joitain palveluja turvattuina. Esimerkiksi tästä perusopetuksen taso. Tämä kaikki voi tosin olla pelkkää tekohengitystä, mutta nyt ainakin yritetään ja rajusti. Näin uutena valtuutettuna mennyt neljä kuukautta on ollut paitsi järjettömän opettavaista myös itsensä testaamista tuoreena päättäjänä. Pysyykö selkä suorana silloin kun tulee tiukka paikka? Olenko valmis ohittamaan omat kipupisteeni silloin, kun faktat ovat jotain muuta kuin tunteet? Olen vastannut näihin kaikkiin kyllä jo silloin kun lähdin mukaan vaaleihin. En tosin ikinä uskonut olevani jo muutaman kuukauden päästä mukana tekemässä näinkin suuria päätöksiä. Tehdyt suunnnitelmat tarjoaisivat loistavan paikan populismille ja poliittisten irtopisteiden hakemiselle. Kuka on luvannut ja mitä. Kuka on kalastellut ja mistä. Sitä kuitenkaan ei tule tapahtumaan, sillä suunnitelmiin ovat sitoutuneet kaikki puolueet ja kaikki valtuutetut. Jokainen tietää vastuunsa kokonaistilanteesta ja tehdyistä valinnoista tähän mennessä. Se on minusta näikin järjettömän kipeiden kysymysten keskellä todellista vastuunottoa. Lopuksi totean ja alleviivaan, että vaikka taatusti päätöksissä piilee omat riskinsä (kuten päätöksissä aina), ne ovat juuri tällä hetkellä täysin välttämättömiä. Kysymykseen voiko kakkua syödä ja säästää samaan aikaan, vastaan, että voi. Jotta meillä olisi kakkua jaettavana vielä huomennakin. Numeeristen arvojen ähteinä käytetty Hollolan kunnan talousarviota vuosille 2013-2015 sekä Hollolan kunnan mediatiedoitetta taloudesta.
0 Comments
Your comment will be posted after it is approved.
Leave a Reply. |
Aiheet
All Aava Alexander Stubb Alex Stubb Aluekehitysraha Aluekehitysrahat Älybussi Ampuma Aseharrastus Ampumaaseharrastusa3e7025dd3 Antti Häkkänen Attendo Avohakkuu C21 COVID19 Desimaaliluku Digitalisaatio Edunvalvonta Eduskunta Eduskuntavaalit 2015 Eduskuntavaalit2019 Eduskuntavaalit 2019 Eksote Elinekinoelämä Elinvoima Energiajuomat Energiaomavaraisuus Ensihoito Ensihoito Asetus Erkki Vauramo ETENE EU Eurooppa Eurovaalit Eutanasia Hallintosääntö Hälvälä Häme Hämeenkoski Hämeenkoski Hämeen Vaalipiiri Hankintalaki Harvia Hoitajamitoitus Hoitajapula Hoitoalan Lomautukset Holhous Hollola Hollolan Kokoomus Hollolan Kunnanhallitus Hollolan Kuntakeskus Hollolan Perusterveydenhuolto Hometalkoot Huoltosuhde IceBucket Challenge Iiro Viinanen Ikääntyminen Ikääntyneiden Hoito Ikääntyvät Ikäihmiset Imatran Hyvinvointisuunnitelma Imatran Malli Isaumlnpaumlivauml Istanbulin Sopimus Itärata Itsemääräämislaki Itsemurhan Ehkäisy Jäävesihaaste Jan Vapaavuori Jari Koskinen Juha Rehula Jukolan Kisat Jussi Lähde Jyrki Katainen Kampanja Kampanjatyö Kärkölä Kasvupalvelut Käypä Hoito Kehyskuntaverkosto Kestävyysvaje Kierrätyspuisto Kilpailukyky Kiusaaja Kokooms Kokoomuksen Puoluekokous Kokoomuksen-puoluekokous Kokoomus Kokoomusnaiset Korona Koronavirus Kotihoidontuen Jakaminen Kotitalousvähennys Koulukiusaaminen Koulukuraattori Koulupsykologi Koulutusvienti Kristiina Hämäläinen Kristiina Hämäläinen Kukonkoivu Kunnallinen Kodinhoitaja Kunnallisvaalit 2012 Kunnanhallituksen Puheenjohtaja Kuntaliitos Kuntaliitto Kuntapäättäjät Kuntastrategia Kuntatalous Kuntatrategia Kuntavaali 2017 Kuntavaalit 2017 Kuntavaalit 2021 Laaja Taso Ladec Lahden Ampumaseura Lähihoitajakoulutus Lähisuhdeväkivalta Lahti Lahti Region LApsiperheiden Palvelut Lapsuus Lastensuojelu Lastentarhanopettajienliitto Lentorata Liikkumattomuus LINKKU Lomautukset Luonto Luottamuspaikkavalinnat Luottoluokituksen Lasku Maahanmuutto Maakunnallinen Sote Maakunnan Maakuntakaava Maakuntaliitto Maakuntauudistus Maakunta Uudistus Matti Ruotsalainen Matti Vanhanen Metsänhoito Mielenterveys Mielenterveystrategia Mielenterveystyö Mikroyrittäjyys Ministeri MLL Mobiilipalvelut Mokaaminen Moottoriurheilu Motocross Möysän Esso Nato Nettikiusaaminen Normit Nostava Nuoriso Nuorisotakuu Nuorisovaltuusto Nuorten Syrjäytyminen Oiva Omaishoidontuki Omaishoitaja Omaishoito Opintotuki Oppilashuolto Osatyokykyiset Päärata Paasikivi Pääsykoetestaukset Päätöksenteko Paavo-arhinmaki Padasjoki Päihdeäidit Päihdeäitien Pakkohoito Päihdehoitotyö Päihdepolitiikka Päijät-Häme Päijät-Häme Päivi Rahkonen Pakkoruotsi Pakolaiset Pakolaisuus Palvelukortteli Palvelurakenneuudistus Palveluseteli Paula Risikko Pelastustoimi Perhetyö Perhevapaauudistus Perheyritysten Liitto Perintövero Perusturvalautakunta Petteri-orpo Pikavippi PK Yrittäjyys PK-yrittäjyys Pohjavesi Politiikka Puolustusvoimat Putus Pyll Raha Seuraa Potilasta Rakennerahasto Rakenneuudistukset Rauha Rautatieverkosto Rikoslaki Ristiina Hämäläinen Rohkeus Ruotsin Malli Saattohoito Sairaanhoitaja Sairaanhoitopiiri Salpakankaan-koulu Salpausselan-kuntajakoselvitysb612a9ac1f Salpausselan-kuntaliitosselvitys87157eaab0 Sanni-grahnlaasonen Sari Rautio Saumlaumlntely Sibeliustalo Sirpa-pietikainen Sisäilma Sisäilmaongelmat Sisäinen Turvallisuus Sisaumlilmaongelmat Sitoutuminen-organisaatioon Sivistys Sixpack-hallitus Somemaailma Soramakidd54efb157 Sosiaali Ja Terveyspalvelut Sosiaali-ja-terveyspalvelut Sosiaalinen Tuki Sosiaalityö Sote Sote-keskus Sote-kiinteistöt Soteuudistus Sote Uudistus Sote-uudistus Subjektiivinen Päivähoito-oikeus Subjektiivinen Päivähoito-oikeus Sukupolvenvaihdos Suojausvarusteet Suomen Talous Superfood Suvaitsevaisuus Talouskriisi Taru Tujunen Tehy Terveydenhuolto Terveydenhuoltolaki Tiilikangas Timo Heinonen Turvakoti Tuulivoima Twiittailu Tyällisyydenhoito Työelämä Työhyvinvointi Työpaikkakiusaaminen Työssä Jaksaminen Työttömyys Työturvallisuuslaki Työvaliokunta Urääiti Uusi Sukupolvi Vaalikone Vaalipiiri Vaalirahoitus Vaalityö Vaalityö Vähä-Tiilijärvi Valinnanvapaus Valtuusto Valtuustotyö Vammaisten Oikeudet Vanhemmuus Vanhuspalvelulaki Vanhustenhuolto Vapaaehtoistyö Verotus Viisikko Vuorovaikutus Yhteisövero Yhteistyökyky Yksilön Vapaus Yksityisautoilu Yksityiset Palveluntuottajat Yksityisyrittäjä Ylivelkaantuminen Yrittäjäperhe Yrittäjyys Yrittäjyys Yrittäjyys Yrittäminen Yrityskoordinaattori Yrityskylä Ajankohdat
December 2020
|